Analyse van twee visitekaartjes

Op mijn vraag Wil je ook een analyse van je visitekaartje? hebben Algert Uiterwijk Winkel en Maaike Bijl-Vetter gereageerd. Twee heel verschillende kaartjes kreeg ik in handen, maar toevalligerwijs wel allebei staande kaartjes. Die zie je minder vaak dan liggende kaartjes.

Uw Support

Van de meeste contacten via mijn emaillijst of LinkedIn weet ik de herkomst. Bij Algert Uiterwijk Winkel heb ik geen idee. Niet dat dat uitmaakt natuurlijk, maar dat soort dingen intrigeert me.

Algert heeft zijn naam mee. Op de website lees ik dat de naam van zijn bedrijf komt van zijn initialen UW. Zijn expertise is boekhouding en administratie, dus UW-Support heeft een dubbele betekenis.

Positief

  • Opvallend visitekaartje door de rekenmachine op de achterkant
  • Duidelijke activiteit
  • Leesbare tekst

Aandachtspunten

  • De sterkste kant is gewoonlijk tevens de zwakste kant: een grap die opvalt, kan als nadeel hebben dat wel de grap, maar niet de naam wordt onthouden
  • Omdat het een rekenmachine is, ‘werkt’ de naam niet als logotype. Terwijl dat – als ik op de website kijk – wel zo is bedoeld
  • En over de website gesproken: jammer dat de kleuren die daar zijn gebruikt anders zijn dan de kleuren van het visitekaartje. Daardoor staat het kaartje op zichzelf en zorgt niet voor extra herkenbaarheid

visitekaartjes geanalyseerd

Maaike Bijl-Vetter

In tegenstelling tot Algert ken ik Maaike wel. We zijn zelfs een keer samen met onze mannen een week naar New York geweest tot ons aller plezier.

Dat op het visitekaartje van Maaike geen bedrijfsnaam staat is heel logisch voor een zelfstandige professional.

Positief

  • Verfijnde uitstraling waardoor onmiddellijk duidelijk is dat de eigenaar van het kaartje een vrouw is
  • De blanco achterkant zorgt ervoor dat de ontvanger van het kaartje veel ruimte heeft om extra aantekeningen te maken, wat vanuit netwerkoverwegingen een pré is
  • Een visitekaartje zonder flauwekul, zonder overbodige gevens.

Aandachtspunten

  • Ook hier geldt dat wat positief is meteen de zwakke kant is. Het kaartje is zo verfijnd dat het kleurcontrast laag en de lettergrootte aan de kleine kant is
  • Een visitekaartje is onderdeel van het totaal aan uitingen waaronder de website. De kleur en de tekening van het visitekaartje komt niet terug op de website, wat ik uit huisstijloverwegingen jammer vind

Visitekaartjes geanalyseerd

Dit is mijn professionele mening op basis van mijn kennis en ervaring. Maar voor mijn mening tien andere natuurlijk. Wat vind jij? Kun je het eens zijn met mijn analyse of lijkt het je flauwekul? Ik hoor het graag. Laat het me weten in het commentaarvak hieronder.






, , , , , ,

5 reacties op Analyse van twee visitekaartjes

  1. Wilko van der Ploeg 26 juni 2014 om 13:22 #

    Hoi Hannie,

    Een leuke analyse van de twee kaartjes. Met betrekking tot het kaartje van ‘UW Support’ heb ik toch een paar aanvullende kanttekeningen.

    Zelf misbruik ik visitekaartjes graag om afspraken die ik met iemand gemaakt heb achterop het kaartje te schrijven. Vooral bij netwerkbijeenkomsten kan dit handig zijn. Op zwart is schrijven moeilijk.

    Wat de domeinnaam betreft, een beetje jammer dat er een streepje in staat en de streeploze het bezit is van een ander. Veel mensen zullen als eerste een streeploze naam intikken en op een volkomen andere site komen. Gelukkig voor Algert UW (de volledige naam blijft niet direct hangen, een goede vinding die afkorting!) zijn de activiteiten van de uwsupport.nl niet gerelateerd aan uw-support.nl maar persoonlijk zou ik toch bij het bedenken van de naam een andere combinatie met ‘uw’ bedacht hebben (uw financieel adviseur, uw boekhouder, uw hulp bij financiele zaken… roept u maar!).

    En een leuke ‘zijsprong’ in gedachten: Als hij ooit iets aan pijnbestrijding gaat doen (en eigenlijk is hulp bij belastingaangifte ook een vorm van pijnbestrijding) vormen zijn volledige initialen een leuke nieuwe bedrijfsnaam : AUW-support… (Bijna net zo leuk als vroeger de twee Chinese tandartsen in Rotterdam : Dokter Oei en Dokter Tang)

  2. Algert 27 juni 2014 om 10:05 #

    Wilko,
    Wat de domeinnaam betreft heb je een goed punt. Daar heb ik zelf ook wel over nagedacht maar vond op dat moment de bedrijfsnaam (en de gedachte erachter) belangrijker en iets om aan vast te willen houden.
    De suggestie van AUW-support vind ik idd heel leuk en houd ik in gedachten voor het moment dat het tijd is om mijn bedrijf anders/beter in de markt te zetten.
    Dank voor je feedback.

  3. Algert 27 juni 2014 om 10:15 #

    Hannie,

    Ik heb mijn kaartje (en de layout ervan) zelf verzonnen en vond dit een uitgelezen kans om er eens een professional naar te laten kijken. Ik dank je hartelijk voor je goede kritiek.
    Met name het punt van kleurgebruik en logo in relatie tot mijn website vind ik iets waar ik zeker mee aan het werk moet.

    Als ik eens iets voor je terug kan doen, al is het maar pijnbestrijding voor je belastingaangiften (bedankt Wilko) dan mag je me altijd een berichtje sturen of bellen.

    Hartelijke groet,

    Algert

Geef een reactie