Twitter is de nieuwe Gouden Gids?

Als je net start met je onderneming, dan probeer je van alles uit om aan nieuwe klanten te komen. Zo vond ik dat ik niet in de Gouden Gids mocht ontbreken. Potentiële opdrachtgevers vroeg ik altijd hoe ze bij mij terecht waren gekomen, en inderdaad kwamen er diversen via de Gouden Gids. Vaak werd dat helemaal geen opdracht. Een enkele keer wel.
En toevallig of niet, dat leverde altijd problemen op. Meestal met de factuur.
Waarop ik de conclusie trok, dat ‘Gouden Gids publiek’ niet mijn publiek was en ik er beter niet in kon staan. Zeer tot verbazing van de Gouden Gids zelf. Dû-ûh, wat verwacht ik dan.

All over again

Maar voor mijn gevoel ben ik er weer ingetrapt.
Nieuwe ontwikkelingen volg ik altijd met enige hartstocht. Dus Facebook, Hyves (voor een tijdje), Twitter, blog, het hoort/hoorde er helemaal bij. En oproepen om een offerte te leveren voor een nieuwe huisstijl of vormgeving beantwoordde ik enthousiast.
Waarbij ik helemaal mijn eigen stelregel ben vergeten: een persoonlijke relatie tussen bedrijf en ontwerper is onontbeerlijk en de moeite waard om in te investeren – dus een offerte leveren zonder een persoonlijk gesprek, waarbij er door de potentiële opdrachtgever alleen maar naar het bedrag wordt gekeken, is voor mij weggegooid geld.

Gelukkig ben je nooit te oud om te leren. Of in mijn geval: weer opnieuw te leren. 🙂






, , ,

4 reacties op Twitter is de nieuwe Gouden Gids?

  1. music_animal 23 april 2011 om 19:29 #

    Bij Twitter kun je, in tegenstelling tot bij de Gouden Gids, dat persoonlijk gesprek voeren. Ik begrijp de vergelijking daarom niet helemaal.

  2. Hannie 24 april 2011 om 13:05 #

    Dat persoonlijke gesprek kan er in beide gevallen zijn. In het ene geval via een tweet, in het andere via de telefoon. Maar prijsjagers zullen daaraan niet veel behoefte hebben, is althans mijn ervaring.
    Ik had ook de overeenkomst kunnen zien met de fax. Toen die er nog niet zolang was, stuurden sommigen vijf tot tien faxen uit met dezelfde offerte-aanvraag. Alleen was ik toen meer op mijn qui-vive, denk ik.

  3. Tom 24 april 2011 om 17:33 #

    Sinds wanneer kun je met twitter een persoonlijk gesprek voeren? Negentig procent van de communicatie tussen mensen verloopt non-verbaal. Hoeveel van dit non-verbale denken twitteraars via twitter op te pakken? Heb je wel eens iemand geroken die met je twitterde? Dan toch alleen als die pal naast je zat. Enig idee hoe belangrijk geur is tijdens de communicatie tussen mensen?
    Dus: wat is een persoonlijk gesprek? Voor mij is dit een gesprek waarin je iemand leert kennen. Voor zover dit al mogelijk is in één gesprek! Dus twitter zoveel als jullie willen, wat ik ervan begrijp is het ook heel leuk, maar het is al net als met de computer, wezenlijk voegt het niet veel toe. Zeker niet aan de menselijke communicatie. Dus je hebt groot gelijk Hannie, ga gewoon gezellig bij elkaar op de koffie. Dan kun je daarna altijd nog zien wat je er verder van vindt.

  4. Hannie 24 april 2011 om 17:41 #

    Jij twittert vast niet, Tom?
    Maar volgens mij heb je ook geen computer, gezien jouw opmerking?
    😀

Geef een reactie