Huisstijl overwegingen

Bijna 30 jaar ben ik grafisch ontwerper met huisstijl als specialiteit. In die tijd heb ik nogal wat technische vaardigheden ontwikkeld. Toen ik in 1985 begon waren faxapparaten nieuw en er waren zelfs nog geen computers in de Nederlandse kantoren. Tegenwoordig ‘lees en schrijf’ ik met een computer en ik zou niet meer zonder internet en de cloud kunnen. 

De meeste drukkers werkten indertijd met offset, maar nog altijd waren er een paar die boekdruk gebruikten. Ontwerpen werden gemaakt op de tekentafel en omgezet door middel van fotozetwerk. En – dit verbaast me nog steeds omdat ik er zo snel aan gewend ben geraakt – er waren geen mobiele telefoons, laat staan ​ smartphones.

Tegenwoordig wordt een groot deel van het drukwerk vervaardigd op de digitale pers. Films als fase tussen werktekening en drukplaten zijn ouderwets. Offset is nog steeds het meest gebruikt in de drukkerijen, maar de techniek en vooral de werkwijze is dusdanig veranderd dat full-color drukwerk goedkoper is dan drukwerk in steunkleuren.

folder drukkerij brabant

 

Huisstijlen voor allerlei bedrijven

Een huisstijl is het totaal van logotype, beeldelementen als lijnen of stippen, lettertype(s), kleur(en) en het algemene visuele beeld van een bedrijf.

De belangrijkste onderdelen van een huisstijl zijn de website, het handelsdrukwerk en de folders en brochures. Ik heb website met opzet op de eerste plaats gezet, wetende dat 20 jaar geleden niemand had gehoord van een website.
Dingen veranderen!

huisstijl Stadsherstel Breda

 

Ontwerpen voor de toekomst

Ik heb technieken zien komen en gaan. Daarom probeer ik ontwerpen te ontwikkelen die in elke techniek toegepast kunnen worden. Ook technieken die ik nog niet ken, omdat ze nog niet bestaan.

Mijn overwegingen daarbij zijn als volgt:

Een logo is belangrijker dan een beeldmerk

Vorm is belangrijker dan kleur
Mij maakt het niet uit welke kleur een klant vraagt, zolang het geen geel of een lichte kleur is. Geen baby blauw, licht groen, citroen of roze. Hooguit als een secundaire kleur. Let wel, ik heb het over de huisstijl. Ik zeg niet dat deze kleuren helemaal niet kunnen worden gebruikt.

Geen rood en groen direct naast elkaar, vanwege de kleurenblinden (1 op de 20 mannen is rood-groen kleurenblind)

Geen super dun of heel zwaar lettertype als primaire huisletter

Een logotype moet zo goed zijn ontworpen, dat het zichtbaar en leesbaar op een pen past, maar ook op de zijkant van een vrachtwagen

Leesbaarheid is belangrijker dan “mooi”

Een huisstijl moet minstens 20 jaar meegaan. Geen waan van de dag!

Er zijn verschillende gewoonten in verschillende landen

• Als een bedrijf internationaal werkt en een fantasienaam wil hebben, dan moeten het erop letten dat die naam geen verkeerde betekenis in een andere taal heeft. Bijvoorbeeld: Rabo betekent rover in het Servisch

• Gebruik geen afkortingen als naam. BBC bijvoorbeeld heeft te veel verschillende betekenissen.

huisstijl hoom

 

Er gaat niets boven een nieuwe techniek

Ik hou van nieuwe apparaten en nieuwe technieken. Mijn eerste fax had ik in 1988. Het was er een met thermisch papier, het soort papier dat verkleurde waar je bij stond en zo akelig rook. Het was fantastisch als het papier vast kwam zitten; de mooiste patronen ontstonden op die manier.

En het werd nog beter toen ik bewust in verschillende richtingen aan het papier trok. Natuurlijk, slechts een paar jaar later waren er computerprogramma’s zoals die van Letraset die dezelfde vormen konden maken, maar handgemaakt heeft zo zijn charme. Schetsmatigheid en bepaalde structuren kunnen (bijna) nooit worden gemaakt met een computerprogramma.

huisstijl robert govers

 

Tot op de dag van vandaag blijf ik allerlei gereedschappen hanteren en afwisselen. De belangrijkste vragen die ik mezelf steeds stel als ik aan het ontwerpen ben:
• Is deze oplossing optimaal?
• Voor wie is dit bestemd, met andere woorden wie is de klant van mijn klant?

Meer voorbeelden van de huisstijlen die ik heb ontwikkeld.

 

Maak een afspraak met me als je wilt weten wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen.

 

Logo | Brief | Huisstijl | HuisstijlA | Product | Site | 3D | Div | Overzicht






, , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie