Heb je als kleine ondernemer een huisstijl nodig?

Laatst hoorde ik iemand wat smalend zeggen dat “tegenwoordig iedereen maar een huisstijl heeft”. Alsof dat iets nieuws zou zijn. Zelfs in de Middeleeuwen hadden kleine ondernemers een uithangbord waaraan zij zelf en hun beroep te herkennen waren.

Dus: Ja, ook als kleine ondernemer of zelfstandige professional heb je een huisstijl nodig.
Je laat bijvoorbeeld op een netwerktafel je visitekaartje achter en wilt dat men ook zonder dat jij er zelf bij bent, ziet en herkent wat jij doet.

Het woord huisstijl is verwarrend

logo abdij koningshoeven door mommersontwerpEen tijd terug vertelde ik een groep monniken over hun nieuwe huisstijl die ik had ontwikkeld. Daarbij maakte ik de fout om te beginnen met het tonen van plaatjes van huizen en kerken. Ik dacht dat hen dat aan zou spreken en dat ik zo de verschillen in karakter kon uitleggen tussen bedrijven en instituten. Maar het eindresultaat was alleen maar verwarring, omdat zij begrijpelijkerwijs dachten aan echte stenen en gebouwen.

Corporate Identity

huisstijl01Het Engelse “corporate identity” is wat dat betreft een betere term dan “huisstijl”. Hier wordt dat wel vertaald als visuele identiteit, maar hoewel zeer visueel gaat een huisstijl niet alleen over datgene wat je ziet.

Een huisstijl is het totaal van logotype, beeldelementen als lijnen of stippen, lettertype(s), kleur(en) en het algemene visuele beeld van een bedrijf. En weerspiegelt als het goed is het karakter van het bedrijf en de waarden waar het bedrijf voor staat.

Waar let je op?

  • huisstijl02Het logotype oftewel het woordmerk is belangrijker dan het beeldmerk. Als je een verbeelding gebruikt van je activiteiten zoek het dan niet te ver. Iedereen associeert anders en je wilt je (potentiële) klanten niet op het verkeerde been zetten.
  • Leesbaarheid is belangrijker dan “mooi”. Sowieso is mooi een begrip waar ik in mijn vak niet veel mee aan kan, omdat smaak al net zo persoonlijk is als jouw manier van associëren.
  • huisstijl03Een huisstijl moet minstens 20 jaar meegaan. Bedrijven veranderen. Ze fuseren of wijzigen hun naam. Of hun producten zijn in de loop van de tijd anders geworden.
    Wat ik hier bedoel is dat je je niet moet laten verleiden om met de waan van de dag mee te gaan in je huisstijl. Waarmee een huisstijl niet per se is gehouwen in steen. Er kunnen wel degelijk kleine wijzigingen worden gemaakt in de loop van de tijd.

Dit zijn slechts drie aspecten. Er zijn er meer. Volg mijn webinar waarin ik hier meer over vertel.






, , , , , , ,

3 reacties op Heb je als kleine ondernemer een huisstijl nodig?

  1. Wilko van der Ploeg 1 oktober 2015 om 10:00 #

    Hoi Hannie,

    Een leuk artikel. Maar wat ik me dan natuurlijk direct afvraag is ‘hoe zit het met Hannie haar huisstijl’. Kijkend naar je site is dat redelijk consequent doorgevoerd: Een no nonsense, duidelijke en visueel aantrekkelijke site… met één grote uitzondering. De verschillende afbeeldingen in je sidebar schreeuwen door hun kleurigheid om mijn aandacht en leiden de aandacht af van de werkelijk belangrijke content. Bovendien -door hun compleet verschillende karakter, lijken de drie banners in de sidebar ook nog eens onderling om de aandacht te vechten.
    Per stuk geweldige banners (ik wist al lang dat je een vakmens bent!) maar zo met zijn drietjes bij elkaar lijken ze ruzie te hebben.

    • Hannie Mommers 1 oktober 2015 om 10:44 #

      Ha Wilko,
      ja dat blijft ook altijd voor mij de vraag. Is een advertentie zo afwijkend dat hij opvalt, of ‘blend’ hij in. Voorlopig kies ik er voor om ze opvallend te laten zijn.
      Jij kent vast de hitte-kaarten waarop je af kunt lezen waar mensen het eerst en het meest naar kijken. En het belangrijkste punt ligt links bovenin. Dus vandaar.

  2. Wilko van der Ploeg 2 oktober 2015 om 01:07 #

    Overigens, je maakt dezelfde fout als ik toen ik pas met WordXPression begon (De WordPress Gids voor de Kleine Ondernemers).

    Kleine Ondernemers bestaan niet! Alleen ondernemers die nog niet tot hun volle potentieel zijn gegroeid!

Geef een reactie