Wil je ook een analyse van je visitekaartje?

Als je zelf geen vormgever bent, hoe moet je dan beoordelen of je een goed visitekaartje hebt? In mijn boek “Overtuig je klant. Overtuig met je visitekaartje.” heb ik veel elementen beschreven die niet alleen houvast bieden als je zelf je visitekaartje aan het maken bent, maar ook als je het eindresultaat wilt beoordelen. Dat boek, en mijn rapport “Visitekaartjes gefilterd“, was voor twee personen aanleiding om te vragen wat ik van hun visitekaartje vond.

De Mensenzaak

mensenzaak

Voor- en achterkant van de Mensenzaak, Karin van Noort

mensenzaak

Positief

  • Eigen gezicht
  • Duidelijke huiskleur
  • Kleur achterkant is licht genoeg om beschrijfbaar te zijn

Aandachtspunten

  • De rastering van de foto is technisch niet optimaal, waardoor er een witte vlek is aan de rechterkant
  • Waarom wel een aanduiding voor telefoon en email en niet voor website?
  • De marge rondom is krap

 Infra Koeriers

infrakoeriers

Voor- en achterkant van het visitekaartje van Infra Koeriers, Frans van der Graaf.

infrakoeriers

Positief:

  • Helder kaartje
  • Duidelijke activiteit
  • Meeste tekst is goed leesbaar

Aandachtspunten:

  • De lijn staat dicht bij de rand. Drukken en snijden zijn mechanische processen, dus een kaartje is snel scheef gesneden. Het kan best zijn dat niet elke kaartje scheef is, maar wel het kaartje dat ik in mijn bezit heb en de afwijking is 10% (afstand tot onderrand rechts is 10 mm, links 9 mm)
  • Drie verschillende uitlijningen van de tekst: rechtslijnend, linkslijnend en gecentreerd
  • Zes lettergroottes, waarbij de grootte van de opsomming van wat Infra Koeriers doet echt te klein is
  • Drie manieren van weergave van de letters – normaal, versmald en bold
  • De huiskleuren op het visitekaartje zijn anders dan de gebruikte kleuren op de website

Doel van een visitekaartje

De eerste indruk die je maakt is het strategisch belang van je visitekaartje. Daarnaast is de functie van een kaartje dat de ontvanger jouw gegevens juist en op een rij heeft. Daarmee zijn de beeldelementen leesbaarheid en duidelijkheid het belangrijkste waar je op moet letten.

Wil je ook een analyse van je visitekaartje? Geef me je kaartje of stuur het op. De voorwaarde is dat ik de analyse mag plaatsen op mijn blog.
En is je visitekaartje toe aan een restyling? Dan wil ik graag voor je aan de slag!






, , , , ,

2 reacties op Wil je ook een analyse van je visitekaartje?

  1. Andrea Cusinello 27 juni 2014 om 11:37 #

    Hoi Hannie,

    ik ben benieuwd naar je analyse.
    Zelf twijfel ik of je een klant overtuigt met een visitekaartje, maar ik ben open om mijn visie te veranderen.
    Zal ik je mailen met mijn visitekaartje?

    • Hannie Mommers 27 juni 2014 om 11:58 #

      Prima, Andrea. En stuur hem als je wilt ook per post toe, want ik heb jouw kaartje wel al eens ontvangen, maar ik heb er teveel momenteel, dus ik kan hem niet vinden.

Geef een reactie