Drie tips voor je Facebookpagina

Met je Facebookcover op je zakelijke pagina wil je zo goed mogelijk communiceren. Er zijn wat vormgeving betreft een paar valkuilen, waar ik zelf natuurlijk ook in trap. Al was het alleen maar omdat Facebook zo vaak zijn ‘look&feel’ aanpast! Zojuist heb ik de tekst in de coverfoto aangepast, die is nu toch maar wit in plaats van een tint van mijn huiskleur paars zoals het nog in de voorbeelden te zien is.

3 tips voor je facebookpagina
Vier keer de vorige versie van mijn facebookcoverfoto. De mobiele versie rechtsonder is de nieuwe  witte-letter versie.

Mobiel is de toekomst

Van de week had ik mijn cover aangepast en teveel op de computer gekeken en niet op de mobiele apparaten.
Nu wordt mijn website door 25% van de bezoekers mobiel bekeken en door 11% via een tablet, dus het is vrij safe om te veronderstellen dat dat op Facebook een vergelijkbaar percentage is. Wat betekent dat ik maar beter wel kan kijken hoe de pagina mobiel overkomt. Een derde is veel!

Wat ik echt niet snap van Facebook is de geadviseerde maat van 851×315 pixels voor de coverfoto. Mijn iPad is 1536 pixels breed, dat is bijna het dubbele! Daar kom ik zo nog op terug.

Als je het uiterlijk vergelijkt van een Facebookpagina op de computer, op de ipad (liggend of staand) en op de iphone, dan zie je dat er drie verschijningsvormen zijn. De plaatsing van je profielfoto en van de overige teksten is nogal verschillend. Ik hoop dat de plaatjes voor zich spreken in dat opzicht.

Tip #1: zet de informatie die je wilt laten zien in het middendeel van de coverfoto.

facebook coverfotoLet op de kleur

Facebook maakt het onderste deel van de coverfoto donker. Op de computer is dat gebied nog redelijk klein, maar op het tablet en zeker op de smartphone heeft dat veel consequenties  voor het uiterlijk van je coverfoto.
Het is de reden dat ik de kleur van mijn tekst alsnog heb aangepast.

Tip #2: hou rekening met het donkerder worden van de kleuren in je coverfoto

Het formaat van je foto

Zoals gezegd adviseert Facebook een coverfoto van 851×315 pixels. Hou je je precies aan die maten, dan nog wordt in de meeste gevallen je foto gecomprimeerd.
Een aantal jaren geleden heb ik voorbeelden gemaakt hoe een foto eruit ziet na compressie op compressie.

Een foto heeft van een extra keertje comprimeren niet zo’n last. Een tekst echter wel. Tekst vraagt om strakke begrenzingen. Vandaar dat ik mijn coverfoto’s niet als JPG opsla maar als PNG. Enig kwaliteitsverlies door het omzetten naar JPG door Facebook is dan wel zichtbaar, maar het is minder erg.

Tip #3: staat er tekst in je coverfoto sla dan op in PNG

facebook coverfoto profiel

Bonustip:

Op de computer heeft je persoonlijke pagina – je profielpagina – weer andere ‘kuren’. Als iemand op jouw profiel komt dan wordt in eerste instantie alleen de onderhelft van je coverfoto getoond. Dus als je daar tekst op wilt zetten, dan kan die het beste op een andere plaats staan dan die op je zakelijke coverfoto.

Heb je vragen over deze tips? Stel ze in het commentaarvak hieronder.
En is de informatie nuttig voor je, deel deze blogpost dan met je vrienden met de social media knoppen pal onder dit artikel. Dank je wel.






Nog geen reacties.

Geef een reactie